Teológia | Igemagyarázat
A Lukács evangéliuma 23. fejezetében Jézus azt mondja a kereszten a bűnös latornak: „Bizony mondom néked, ma velem leszel a Paradicsomban.” Ha Jézus harmadnapra támadt fel, akkor hogyan lehet még aznap a Paradicsomban a másik keresztre feszítettel?
Az Ószövetségben a Seolnak két része volt. Az úgynevezett paradicsomi, amit a Biblia vigasztalás helyének nevez, és a gyötrelmi, amely a bűnös emberek tartózkodási helye volt. A Paradicsomot nem szabad összekeverni a mennyel. A Jób és a Zsoltárok könyvében sok utalás van arra, hogy a Seolnak ez a része a földalatti szférában található. A menny viszont teljes mértékben természetfölötti világ, érzékszerveinkkel nem tapasztalható.
Jézus Krisztus a Seol paradicsomi részére utalt a latornak mondottakkor, és nem a mennyre. Miután Jézus lelke és szelleme elhagyta a testét, először a Paradicsomba ment – ami tehát a vigasztalás területe volt –, azután a gyötrelem helyére, majd lement oda, ahol Noé kortársai tartózkodtak, és a pokol legmélyebb bugyrába. Péter apostol írása szerint innen támadt fel és egyesült újra a testével, majd így ment be a mennybe.
Részlet a Vidám Vasárnap archívumából: 2009.06.07
Címkék: Seol, Paradicsom, menny, gyötrelem, pokol, feltámadás, halál, természetfölötti, látható világ, rész, terület, szenvedés